چالش های شرکت های دانش بنیان | بینش ثبت

چالش های شرکت های دانش بنیان

چالش های شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بیان و بر اساس نوآوری و توان افراد یکی از نمونه شرکت ها و موسساتی است که خصوصا در سال های اخیر در ایران رو به افزایش است. متقاضیان و مدیران ثبت شرکت های دانش بنیان غالبا جوانان با انگیزه و توانمند و گاها از همه جا ناامید هستند. در هر صورت چالش های شرکت های دانش بنیان کم نیستند، اما قابل بررسی و حل شدن نیز می باشند. در این بخش از مقاله به بررسی 5 مانع توسعه شرکت‌ های دانش بنیان از زبان مدیران شرکت‌ها می پردازیم:

این مقاله خلاصه و برداشت مصاحبه با مدیران موفق و قدیمی و همچنین مدیران شرکت های دانش بیان می باشد. با ما همراه باشید.

چالش های شرکت های دانش بیان / ثبت بینش

1. مشکلات در روند ثبت شرکت و وجود بوروکراسی اداری

بروکرارسی اداری. بله از مشکلات و گله مندی های موجود، مراحل طولانی در ثبت شرکت ها به عنوان شرکت دانش بنیان و اخذ مجوزهای فعالیت می باشد!

آقابزرگی یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان با اشاره به این موضوع اظهار داشته اند: ما انتظار داریم روند کارها برای شرکت های دانش بنیان تسریع گردد و نیز اخذ مجوزهای لازم و مراحل ثبت شرکت و ثبت برند و کارت بازرگانی و غیره بیشتر بصورت سیستمی و اینترنتی انجام گیرد.

2. کمبود منابع مالی با سود متناسب

وام های بانکی که معمولا بخش اعظم منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل می دهند با سودهای غیر متناسب وجود دارد و یا حتی دریافت همین وام ها با همین سودها نیز به سختی انجام می پذیرد. بهره بانکی بالا می‌تواند عامل کندی و بازدهی کم و کاهش رشد شرکت‌های دانش‌بنیان گردد. حتی میزان وام های تعلق گرفته از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به هزینه های زیاد تولید بسیار ناچیز است!

3. عدم اعتماد به محصولات دانش بنیان داخلی

تا زمانیکه استفاده از محصول خارجی به ویژه در دستگاه های دولتی وجود دارد، عدم اعتماد به محصولات داخلی و ساخته دانش جوانان کشور نیز وجود خواهد داشت!

از بزرگترین چالش های شرکت های دانش بنیان ، ترجیح محصولات خارجی بر مشابه داخلی آن می باشد.که حتی در برخی موارد کیفیت خارجی محصولات نسبت به داخلی آن ها بسیار پایین تر است!

4. تاخیر در تامین مالی قراردادهای بسته شده با دولت

موضوع سرمایه در گردش شرکت ها نیز بسیار مهم است. تولید محصول دانش بنیان، تحقیق و بررسی، مواد اولیه، تجهیزات و نیروی انسانی به سرمایه زیادی نیاز دارد. در این خصوص متاسفانه زمانی که شرکتی محصولی را به دستگاه دولتی میفروشد، مدت زمان زیادی می برد تا پول را به آن ها بدهند و این مسئله به آسیب های گاه جبران ناپذیر و حتی ورشکستی منجر می گردد!

5. مسائل و مشکلات بازاریابی و تجارت

علی رغم اینکه فعالان در حوزه ی شرکت های دانش بنیان معمولا از دانش آموختگان و نخبگان کشوری می باشند، اما بسیاری از آن ها با مسائل بازاریابی و معرفی محصولات و مذاکرات و ارتباط با مشتری و بازار نا آشنا هستند. از این رو با مشکلات زیاد و حتی گاه شکست مواجه می شوند. این مسائل و آموزش و حمایتها می بایست از طرف دولت بیش از هر چیز دیگری اهمیت داده شود.

اشتراک گذاری

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


شماره تماس