شرکت مختلط غیر سهامی

در مقالات قبل ذکر کردیم که برای ثبت شرکت باید انواع شرکت ها را بشناسید که در این مقاله قصد داریم شرکت مختلط غیر سهامی را به تفصیل بیان کنیم. زیرا با شناخت بیشتر، در آینده بهتر می توانید برای ثبت برند تجاری به نام شرکت و یا اخذ کارت بازرگانی به منظور انجام امور واردات کالا اقدام نمایید.

شرکت مختلط غیر سهامی

یک شرکت مختلط غیر سهامی ، نوعی از شرکت است که برای امور تجاری با نام مخصوص بین یک فرد یا گروهی شریک ، با مسئولیت محدود شکل می گیرد.

تشکیل این نوع شرکت ها، در اروپا از قرون وسطی رواج پیدا کرد، زیرا در آن زمان اشراف کار تجارت را در شأن خود نمی دیدند، و اکثرا در تجارت ها خصوصا تجارت های دریایی با تجار شریک می شدند و سهمی از سرمایه شرکت را می پرداختند، ولی از 2 چیز آسوده بودند. 1- این که نامشان در شرکت برده نشود 2- این که بیشتر از میزان سرمایه گذاری شده مسئولیت نمی پذیرفتند.

در مقابل تاجر، مسئولیت کلیه قروض شرکت که ممکن بود بعد از بین رفتن سرمایه بوجود آید را می پذیرفت.

در شرکت مختلط غیر سهامی دونوع شریک وجود دارد

1- شرکاء ضامن
2- شرکاء با مسئولیت محدود

به وجود آمدن شرکت مختلط غیر سهامی با تنظیم شرکت نامه صورت می پذیرد و تمامی قرار ها در اساسنامه شرکت یا شرکتنامه قید می گردد.

شرکاء ضامن بایستی تمامیه سرمایه خودشان را بپردازند ولی شرکاء با مسئولیت محدود قادر هستند طبق ماده 141و 152 بخشی از سرمایه نقدی را پرداخت نمایند و مابقی را تعهد نمایند.

زمان ثبت شرکت در نام شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط ) و حداقل نام یکی از شرکاء ضامن به کار برده شود. به کار بردن کلمه ی شرکت مختلط به منظور معرفی نوع شرکت در برابر اشخاص ثالث و تمایز از شرکت تضامنی می باشد. قید نام یک یا گروهی از شریکان ضامن به منظور معرفی شرکا و اعتبار شرکت می باشد. ولی اسم هیچ یک از شرکاء با مسئولیت محدود نباید در اسم شرکت قید شود ، زیرا هر یک از شرکا با مسئولیت محدود که اسم او جزء اسم شرکت قرار گیرد در مقابل طلبکاران شرکت، شریک ضامن است.

با در نظر داشتن عهد نامه بین شرکای ضامن، مدیریت شرکت، در شرکت مختلط غیر سهامی با یکی از شرکای ضامن می باشد. زیرا باید فردی انتخاب گردد که به درست بودن روابط شرکت علاقه بیشتری داشته باشد و در معامله ها احتیاط و دورنگری داشته باشد، چون در صورت سهل انگاری، نتیجه کار به ضرر خودشان است.

«شریکی با مسئولیت محدود نه به عنوان فردی که شریک است حق اداره کردن شرکت را دارا است و نه اداره امور به عهده ی او است» یعنی شریک با مسئولیت محدود در انتخاب مدیر حق رای دهی ندارد، همچنین در اداره کردن شرکت نیز نقشی به خصوصی ندارد، ولی در بعضی مواقع اتفاق افتده که شرکاء ضامن باب میل خودشان، شریک با مسئولیت محدود را در رتبه ی مدیریت یک شرکت قرار می دهند و یا ممکن است شریک با مسئولیت محدود به وکالت از مدیریت شرکت این نقش را بپذیرد البته این در صورتی است که طبق اساسنامه حق این کار به مدیر شرکت داده شده باشد.

بر اساس مطلبی که بیان شد مدیریت شرکت با شریک های ضامن می باشد. طبق ماده 147 «هر شریک با مسئولیت محدود حق نظارت در امور شرکت را دارد و قادر است از روی دفاتر و اسناد شرکت برای اطلاع شخصی خود راجع به وضعیت مالی شرکت صورت خلاصه ای فراهم کند، هر قراردادی که بین شرکاء بر خلاف این ترتیب داده شود از درجه اعتبار ساقط است» اگرچه قانون اختیار کامل اداره شرکت را به شرکاء ضامن داده، در مقابل به میزان نامحدود به شرکاء با مسئولیت محدود حق نظارت داده است.

ثبت برند برای این نوع شرکت تفاوت چندانی با سایر شرکت ها ندارد و بیشتر امور و مدارک لازم مشابه می باشد.

در صورتی که در کارت بازرگانی علامت خاص و یا کلمات لاتین قرار داشته باشد زمانیکه بخواهیم ثبت برند انجام دهیم باید این کارت را به همراه مابقی مدارک به سازمان مورد نظر تحویل دهیم.

اشتراک گذاری

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


شماره تماس