چه کسانی در ایران می توانند شرکت تاسیس نمایند؟

چه کسانی در ایران می توانند شرکت تاسیس نمایند؟

در ایران نیز مانند همه کشورها قوانینی برای ثبت شرکت وجود دارد؛ اما به طور کلی همه شخصیت های حقیقی و حقوقی من جمله افراد ایرانی و خارجی می توانند در ایران به تاسیس شرکت و دریافت کارت بازرگانی بپردازند.
یکی از موانعی که بر سر راه هیئت مدیره، مدیرعامل و یا بازرسین شرکت ممکن است قرار گیرد، دارا بودن سوء پیشینه اشخاص است. هرچند افراد، با سوء پیشینه می توانند شرکت تاسیس کنند اما در گروه افرادی که در بالا ذکر شده است نمی توانند قرار گیرند.
افراد خارجی نیز می توانند بدون داشتن شریک ایرانی و با داشتن مالکیت صد در صدی، در ایران شرکت ثبت کنند و صاحب آن باشند. در این صورت در اهدا مدارک کارت بازرگانی و مدارک ثبت شرکت لازم است پاسپورت خود را به جای شناسنامه نشان دهند.
چند شرکت نیز می توانند با یکدیگر و بدون وجود شخصیتی حقیقی، یک شرکت مجزا ثبت کنند که مدارک لازم برای آن شامل گواهی ثبت شرکت و فتوکپی از اسناد هویتی شرکا آنان می باشد.
در قوانین ثبت شرکت در ایران، شرکت های با مسئولیت محدود باید لااقل از دو فرد، شرکت های سهامی خاص از سه فرد، شرکت های سهامی عام از پنج فرد، و شرکت های تعاونی از هفت فرد متشکل باشند.
در این بین بیان دو نکته حائز اهمیت است.
یکی اینکه در شرکت های تعاونی، سهام به طور متساوی مابین سهامداران تقسیم می شود.
و دیگری اینکه شرکت های مسئولیت محدود می تواند تنها توسط یک مدیرعامل اداره شوند و دارای هیئت مدیره نباشند و شرکت های سهامی خاص می تواند توسط دو فرد ازاعضا هیئت مدیره اداره شود و باید دارای دو بازرس باشند که با هیئت مدیره هم نسبت خانوادگی و فامیلی نداشته باشد.
برای اطلاع از هزینه کارت بازرگانی با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاه خود را وارد نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


شماره تماس